به طورکلی شهرها هنگامی که می خواهند اقدام پایداری را در حوزه برندسازی ایجاد کنند، یک روز را با عنوان روز خودشان ثبت می کنند که نشانه گذاری ملی و بین المللی درنظر گرفته شود. مشهدالرضا(ع) برخی ایام را به صورت رویه ای و عرف تاریخی در تقویم دارد که بخواهد برای ایام خاص برنامه ریزی کند؛ ایامی مانند ولادت و شهادت امام رضا(ع)، روزهای زیارتی و با فاصله بسیار زیادی از این ایام، مناسبت هایی با فاصله هفته پایانی اسفند که پایان سرایش شاهنامه است یا روز ملی فردوسی را هم می توانیم روزهای مرتبط با مشهد در نظر بگیریم. اما این ها روزهایی هستند که به یمن اشخاص تاریخی در مشهد ثبت شده اند.
اما روز ملی شهرها را با این رویکرد در نظر می گیرند که یک کنش تاریخی مردم به عنوان روز ملی آن ها تلقی شود. اکنون در دوره معاصر مهم ترین روز کنش تاریخی مشهد روز دهم دی است که در روزهای انقلاب اسلامی قیام بسیار بزرگی انجام شد و درعمل نقطه عطفی در تاریخ مبارزاتی مردم مشهد در پیروزی انقلاب اسلامی است. برای برندسازی این روز، پیشنهادی که به نظرم باید خیلی جدی و عالمانه درنظر بگیریم، دو کلیدواژه حساس است؛ یک تدبیر عالمانه دور از بازاریابی اسمی و جناحی برای گردشگری انقلاب اسلامی با محوریت روز دهم دی مشهد؛ موضوعی که تاکنون به آن فکر نکرده ایم.
روز مشهد به دلیل حرکت مردم انتخاب شده، اما این حرکت روی یک مکان است؛ از مقابل فرمانداری تا استانداری و بیمارستان امام رضا(ع). ما باید این مسیر را به عنوان مسیر گردشگری انقلاب اسلامی نهادینه کنیم، به طوری که بتوانیم نسل های آینده را به گذشته پیوند بزنیم.
اکنون به عنوان مثال میدان شهدا را به دلیل اتفاق سال1356 و شهادت مردم، میدان شهدا نام گذاری کرده ایم، درحالی که پس از آن همه شکل آن مکان را تغییر داده ایم و جز ساختمان شهرداری، اکنون هیچ اثر تاریخی ندارد و از هویت تهی شده است. به عبارت دیگر، از تجربه تاریخی مردم مشهد حذف شده است. اما مسیر قیام دهم دی هنوز برقرار است. برای همین اصرار دارم تدبیری عالمانه و فارغ از هرگونه بازاریابی حزبی و با برنامه خلاقانه گردشگری اسلامی پایه گذاری کنیم.
این تجربه در شهرهای دیگر اتفاق نیفتاده است و می تواند برای مشهد برندساز باشد. نکته جالب تر این است که کشور و در جریان انقلاب اسلامی اولین شهری که به دست انقلابی ها افتاد، تربت حیدریه بود و آخرین شهر قوچان. یعنی 120کیلومتر جنوب مشهد و 120کیلومتر شمال آن و مشهد نقطه عطف انقلاب اسلامی است. از طرف دیگر، مشهد «ابرشهرانسان رسانه ها» است. چون از دیرباز در تقاطع راهبردی جاده ابریشم بوده و این مسیر زیرساخت ارتباط است. مردم این خطه رسانه را در ذات خود دارند و با وجود مرجعیت امام رضا(ع) این ویژگی تشدید شده است و مردم این خطه رسانه مدارتر شده اند و چون در محل آمدوشد زائران میلیونی بودند هم آن زائران سرعت تکثیر پیام از مشهد را به شدت بالابردند.
با این رویکرد، بازهم گردشگری انقلاب اسلامی کمک می کند مسیر ارتباطی با نسل های آینده و اقشار مختلف ایجاد کنید. در کنار این مسئله در همان مسیر واقعه دهم دی نقطه دیگری داریم که خیلی بازیگر است و شهرداری مشهد باید برای آن برنامه پویا داشته باشد و آن نقش لشکر77 خراسان در قیام دهم دی مشهد است. منطقه پادگان باید یکی از نقطه های اصلی گردشگری باشد، به ویژه اینکه بازداشتگاه کمیته مشترک ضدخرابکاری در خراسان درون پادگان لشکر خراسان بوده است و مدتی رهبر معظم انقلاب در آنجا بازداشت بوده اند. می بینید که این مکان ها چه ارزش تاریخی دارند. این را هم باید به عنوان یکی از مقاصد گردشگری درنظر بگیریم.
اگر قرار است دهم دی به عنوان روز ملی مشهد قلمداد شود، باید در موازات و در کنار برنامه ریزی دهه ها و روزهای مذهبی، برای آن هم برنامه بچینیم. یعنی مشهدالرضا(ع) از دهم دی ماه باید به استقبال دهه فجر برود. به عبارتی امسال بدانیم که برای سال آینده یک بسته رفتاری و رسانه ای پویا از دهم دی تا بیست ودوم بهمن خواهیم داشت. وقتی این برنامه را داشته باشیم، شهروندان در این ایام احساس فعال بودن می کنند. اوج زائرپذیری ما نوروز است و دهه کرامت و آخر صفر. با رفتار هوشمندانه از دهم دی تا نوروز جذب زائر را خواهیم داشت. این باعث می شود در سه یا چهار دوره حوزه مهمان پذیری را تقویت کنید. بحث صدور انقلاب و گفتمان انقلاب اسلامی را هم فعال خواهیم کرد. در غیر این صورت، تمرکز بر اسم روز مشهد هیچ آورده ای برای شهر نخواهد داشت.